Med Ståle Raa (51) tilbake i manesjen har Låssenteret på to år løftet omsetningen fra snaut 15 til 210 millioner kroner.


STIAN ESPELAND
stian.espeland@ba.no
Se hele artikkelen her

SØREIDE: – Målet er å være markedsledende i Norge innen fem år, sier Ståle Raa, daglig leder og hovedeier i Låssenteret AS.
Starttidspunktet er juni 2017. Det var da Ståle Raa vendte tilbake til låsesmedbransjen etter noen års avbrekk. I mellom tiden har han blant annet gjort investeringer innen petroleum, teknologi og eiendom.
– Jeg fikk mange henvendelser fra tidligere ansatte og leverandører som ønsket meg tilbake. Jeg valgte å takke for tilliten. Først måtte jeg rydde litt i de prosjektene jeg hadde gående, slik at jeg kunne fokusere hundre prosent på å utvikle Låssenteret, for teller fanabuen.

Solgte for syvsifret sum
«Ståle ble styrtrik over natten».
Det var tittelen da BA i 2013 fortalte at Ståle Raa hadde solgt sitt livsverk, Safeguard Group med datterselskapene Låsservice og Hydrea, til Assa Abloy Norge. Kjøpesum men ble aldri offentliggjort, men Nettavisen NA24 erfarte at Raa og hans kompanjong, Hans Petter Eikeland, solgte for over 220 millioner kroner. De to eide halv parten hver før salget.
– Jeg hadde karantenetid i tre år. Etter at jeg solgte, jobbet jeg videre i selskapet i halvannet år før jeg valgt e å slutte. Bakgrunnen var at de nye eierne ville drifte og gjøre ting på en annen måte enn jeg ville, sier Raa.

– Kjempegøy
Våren 2017 kjøpte Ståle Raa samtlige aksjer i Agderbaserte Arve Karlsen AS gjennom Raa Invest AS.
Målet er altså å bli størst i Norge.
– Et hårete mål, men jeg mener vi er i stand til det. Vi må opp i rundt 500 millioner i omsetning.
Selskapet har per i dag 155 ansatte fordelt på 15 avdelinger på landsbasis.
– Da jeg begynte i 2017 var vi vel 10–11 ansatte, minnes Raa.
Flere ansatte og flere avdeling er skal det bli, og det rimelig fort, får BA vite. Ambisjonen er å vokse både organisk og gjennom oppkjøp.
– Vi har allerede gjort ett oppkjøp i år, sier han om kjøpet av Nordfjordeid­selskapet Gardit Lås og Sikkerheit AS.
– Jeg tenker vi ser 300 millionertallet, inkludert oppkjøp, sier Raa videre om forventningene til inntekter i 2019.

Diger ordrereserve
Per i dag er Trondheimavdelingen den siste ny etableringen i rekken.
Totalomsetningen er nokså jevnt fordelt mellom stor avtaler med det offentlige og store utbyggere og mindre opp drag og salg, forteller han.
– Vi har cirka 150 millioner i ordrereserve. Det er formidabelt i forhold til omsetning.
– Dette er kjempegøy. Å bygge selskapet gir meg fantastisk masse energi.
– Hvor kom mer drivkraften fra?
– Jeg har alltid vært sånn, fra min far tok meg med på langrenn, skiskyting og orientering til jeg kom tidlig i arbeid som 15­åring.
– God oppdragelse?
– Jeg må si det. Vi fikk ingenting gratis, bort sett fra mat på bordet.
– Sunt bondevett, sier han vi dere.

Ansatte på eiersiden
Først var Raa eneste aksjonær i Låssenteret.
Nå har han fått med seg over 50 ansatte på eiersiden.
– De har kjøpt seg inn for minst 10.000 kroner hver. Vi prøver å bygge en kultur der ansatte skal få et spesielt eierskap til arbeidsplassen. Det var et ønske de hadde selv.
– At ansatte tror på selskapet og vil være med er veldig positivt. Jeg vil ha aksjemajoritet, men jeg trenger ikke eie alt, man blir ikke lykkelig av det, sier den energiske låsesmeden.
En av medarbeiderne som har kjøpt aksjer er André Boge, butikk­ og systemansvarlig i Låssenteret.
– Litt spennende å investere i arbeidsplassen sin. Jeg hadde mulighet økonomisk og jeg hadde lyst, sier Boge om hvorfor han gikk inn med 100.000 kroner.
Boge har jobbet tett med Raa i årevis, fra Boge startet i Låsservice i 1993.
– Omtrent halvparten av de ansatte har jeg jobbet med tidligere, sier Raa.
51-­åringen er mye på reise, og forteller at han typisk kan ta fly til Kristiansund og ta bussen sørover for å besøke avdelingene langs vestkysten.
– Helt topp det, du får gjort noe når du sitter på bussen.
Låssenteret har en bilpark på rundt 100 biler, opplyser han. Selv foretrekker han å kjøre rundt i Bergens gater i veteranbilen sin – en Mercedes 300 med dieselmotor fra 1978.
– Det får være varemerket – at vi er helt uslitelig, ler Raa.